Ontwikkelingskunde Leergang

 

De Leergang Ontwikkelingskunde©

In de Leergang Ontwikkelingskunde© wordt gekeken naar wat professionals nodig hebben om continue ontwikkeling in bedrijven en organisaties te kunnen bewerkstelligen. Het is een jaarprogramma voor beleidsmakers en L&D professionals die zich willen bekwamen in het bouwen aan een werkplek waar een leven lang geleerd wordt en waarin ontwikkeling van de mens, professional en organisatie gewoonte is.

 

PAS OP! Na de eerste lesdag ben je besmet met ontwikkelingsgericht denken, dat gaat niet meer weg en dus zal je anders gaan reageren. Wil je dat alles hetzelfde blijft, dan moet je niet aansluiten in het jaarprogramma!

Voor de beroepen van de toekomst wordt van medewerkers en organisaties steeds meer gevraagd op het gebied van afstemming, flexibiliteit, samenwerking en ontwikkeling. Hiervoor zijn 21-eeuwse vaardigheden nodig om deze competenties te vergroten. Een cultuur van leren en ontwikkelen wordt steeds meer een zaak van ons allemaal en dient op alle niveaus en lagen gedragen te worden.

In de Leergang Ontwikkelingskunde nodigen we uit om heel praktisch en stap voor stap deze grootse thema’s om te zetten in praktisch handelen voor iedereen. Hiermee wordt gebouwd aan een cultuur waar ontwikkeling door en met elkaar gefaciliteerd wordt. Een werksfeer waar ontwikkelen gewoonte wordt is een plek waar Waarderen, Expliciteren, Faciliteren en Koesteren centraal staan. Daar voelen mensen zich thuis en halen ze het beste in elkaar naar boven. Ze komen met elkaar toe aan een Leven-Lang-Leren.

Bekijk de video:

De leergang bestaat uit een gefaseerde aanpak waarbij deelnemers in eerste instantie reflectie en ontwikkeling zelf leren begeleiden in gebruikelijke gesprekken (1).

Vervolgens verdiepen we in hoe reflectie en ontwikkeling gebed wordt in een organisatie en op welke wijze je hierin kunt faciliteren (2).

De laatste fase staat in het teken van verbreden, waarbij we ons verdiepen in verschillende stijlen, werkvormen en contexten (3).

Directe koppeling met de praktijk en het dagdagelijks bestaan

De lesdagen in Amersfoort zijn een afwisseling van theorie, ervaren, experimenteren en toepassen. In de online omgeving gaat het leren door en verdiept zich.
Adrianne van Doorn zal als docent, zij noemt het liever het faciliteren van leren, deze leergang begeleiden. Als grondlegger weet ze als geen ander hoe op verschillende plekken de methode stapsgewijs toegepast kan worden. Ze Nodigt uit om verder te bouwen op dat wat er is en rekt de ruimte van ontwikkeling graag op. Dit doet ze op een zachte en doelgerichte wijze. Adrianne is laagdrempelig in de omgang en weet mensen te boeien en te engageren.

Duur: maandelijkse bijeenkomsten van 9.00 – 17.00 op maandag. Daarnaast is er een online omgeving waar opdrachten voor het verlengde leren zijn te vinden. Deze studiebelasting is ongeveer 4 uur per lesdag.

Schrijf je snel in via het contactformulier


Enkele testimonials en beoordelingen van cursisten:

  • Adrianne werkt op een fijne manier met de groep. Ze maakt alles bespreekbaar zonder dat het te therapeutisch wordt. Daarnaast kan ze op een intrigerende wijze vertellen. Haar ogen gaan dan glinsteren en je ziet het helemaal voor je. Daardoor kreeg ik enorm veel ideeën en ging het bij mij ook stromen. Ik heb in de organisatie enorme stappen gezet omdat we het in kleine stappen gedaan hebben. Het is me gelukt om dit gedragen te laten zijn door de medewerkers en we hebben daarmee de sfeer faliekant kunnen keren. Opleiding en training is geen vast aanbod meer, er wordt goed gekeken en geluisterd naar de wensen van medewerkers én het lukt ons om beter aan te sluiten bij de EVC’s (Eerder Verworven Competenties).
  • Ik ben jaloers op de innovatieve kant van Adrianne die ze moeiteloos aanspreekt. Ze onderzoekt samen het probleem en puzzelt net zo lang totdat er een passende oplossing gevonden is die alle partijen kan dienen. Ze ziet kansen en mogelijkheden maar weet die ook om te zetten in praktische nieuwe richtlijnen of procedures.
  • Adrianne luistert tussen de regels door. Ze is zorgvuldig en voorzichtig met mensen, dat merk je in alles wat ze doet. Ze werkt met respect voor dat wat er is opgebouwd en stelt altijd de sublieme vraag: “Wat is hierin het werkende principe?” Daarmee draait ze voor mij iedere keer de rollen om. Ik ben zelf op onderzoek uit gegaan en heb daarbij mijn kennis verdiept. Ze weet regie en eigenaarschap naar een hoger niveau te tillen.