Aan de hand van de kaartset “Leren Waarderen”.
In een cultuur waar leren en ontwikkelen gewoon is, neemt waarderen een centrale plek in. Gewoonte maken van het uitspreken en benadrukken van de waardering is als een spier die je kunt trainen.
• Waarom is waarderen belangrijk?
• Waarom is waardering uitspreken zo ongemakkelijk?
• Op welke wijze verschilt het van de positieve psychologie?
• Wat is de beste manier van waardering uitspreken en ontvangen?
• Hoe kan waarderen ondersteunen in het ontwikkelen van een growth mindset of een ontwikkelingsgerichte instelling?
• Hoe leren en ontwikkelen mensen en hoe kan waardering het ultieme middel daartoe zijn?
Vraagstukken die allemaal aan bod komen in deze werkplaats. We zoomen eerst in op de appreciative inquiry en onderzoeken het verschil met de positieve psychologie. Daarna kijken we op welke wijze je waardering het beste opbouwt. Omdat het een werkplaats is, ga je natuurlijk ook experimenteren en uitproberen. Want ervaren is de beste manier van leren en ontwikkelen.
Aan het einde van de dag ga je naar huis met een nieuwe kaartset die kan helpen de waardering uit te spreken. Je kan de kaarten gelijk inzetten in je werkzaamheden als manager, opleider, coach, supervisor, … Het is ook erg leuk om deze werkplaats samen met collega’s te doen waardoor je met elkaar een mooie start maakt aan elkaar op een waarderende wijze te benaderen.
Voor iedereen die graag werkt met mensen met een glimlach.
Duur: 4 uren
Locatie: incompany of centraal in Amersfoort
Investering: €150 per deelnemer (prijs exclusief BTW en eventuele zaalhuur)
inschrijven kan je via het contactformulier.
Interesse in de kaartset? Klik dan hier: Kaartset Leren Waarderen
Testimonials:
- Wat voelde dat in het begin ongemakkelijk! Daardoor heb ik ook gelijk ervaren wat het doet als waardering wordt uitgesproken en dat je het jezelf ook makkelijker kunt maken.
- Wat gaf dit een boost van plezier in ons team. We zijn heerlijk aan de slag gegaan met elkaar én de stappen. We kennen elkaar al erg goed, maar voor de nieuwe mensen was dit een leuke manier om binnen te komen. Ik heb dingen geleerd van collega’s die ik niet wist. Met elkaar kwamen we tot de conclusie dat waardering voor de ander ook altijd wat zegt over jezelf. Daarnaast hebben we afgesproken hier een gewoonte van te maken. Als start van een vergadering, maar bovenal door het in het team met en tussen elkaar te doen. We hebben al een ‘complimentenmuur’ gemaakt. Laatst zag één van de patiënten dit en vroeg of zijn kaartje er ook mocht hangen. Nu zijn we aan het bedenken hoe we dit met de hele afdeling een gewoonte kunnen maken. Omdat het echt een boost geeft, iedere keer opnieuw!
- Door de stappen, word het makkelijker en je ziet hoeveel dieper een compliment aankomt! Het lukt Adrianne iedere keer weer om dit soort dingen om te vormen naar een middag en een werkvorm waarbij het heel vaardigheidsgericht wordt, zonder dat dit zo voelt. Je doet het gewoon omdat het op de verdiepingskaart staat.