Tienerbordspel Leren Experimenteren

Het Bordspel Ontwikkelingskunde voor begeleiders die werken met minderjarige kinderen.

De professionals die met het Bordspel Ontwikkelingskunde werken zijn hierover erg enthousiast. Doordat ze de kracht ervaren van regie en eigenaarschap, willen ze dit ook graag met cliënten toepassen. Soms kan de volwassen variant daarvoor ingezet worden, maar toch kwam de vraag voor een kindervariant.

En omdat leren ontwikkelen niet enkel voorbehouden mag zijn aan volwassenen, is de kinderversie in samenwerking met Erna Schuur ontwikkeld. Additioneel op het originele bordspel zijn er materialen zoals uitnodigingskaartjes, leerkrachtenbrieven, en placemats om de aantekeningen te delen ontwikkeld. Hierdoor wordt het voor alle betrokkenen transparant en helder waar aan wordt gewerkt en krijgt het kind de kans om te groeien.

Erna Schuur, als REC medewerker en voorstander van actief en directief met kinderen werken, vindt het belangrijk dat het woord “experimenteren” wordt genoemd zodat kinderen en volwassenen nieuw gedrag gaan onderzoeken en uitproberen.

Vanuit deze groeigedachten kunnen experimenten bijdragen aan ontwikkelen op jonge leeftijd. In deze versie wordt de leerkracht en de omgeving laagdrempelig ingezet waardoor het kind de kans krijgt nieuwe stappen voorzichtig te onderzoeken.

Interesse om het ook in jouw school toe te passen? Neem contact op via het contactformulier.

Testimonials:

  • Deelnemend kind:
    Ik vond het best wel leuk dat ik het spel mocht spelen. De brief van de juf vond ik heel leuk. Daardoor snap ik beter waarom ze vindt dat ik het anders moet doen. De placemat vond ik ook wel fijn. Het hielp om te vertellen waar we het over gehad hebben.
  • Leerkracht:
    Het schrijven van de brief vond ik nog best wel een opgave, toch hielp het me ook om heel helder te verwoorden waar het nu eigenlijk echt over gaat. Je moet er echt even voor gaan zitten, aan de andere kant helpt het voorgedrukte leuke briefje ook wel om het kort en krachtig te houden. Het was heel mooi om te zien hoe de leerling terug kwam na de sessie en trots zijn placemat liet zien. Het heeft ons ook samen geholpen zijn gedrag beter te begrijpen. We hebben iets om op terug te vallen.
  • Ouder:
    Ik ben heel blij dat mijn dochter heeft mogen werken met leren experimenteren. Hier in huis is het woord experimenten doen een hit. Het geeft de kans om spannende dingen in kleine stukjes te hakken en te bespreken voordat het escaleert. Ik zie ook dat het mijn dochter rustiger maakt. Alsof ze zichzelf beter gaat snappen.