Opleiding tot professioneel begeleiders
Het begeleiden van ontwikkeling vraagt om kundigheid. Deze kundigheid wordt toegepast door professioneel begeleiders (ontwikkelingskundigen). Deze begeleiders kunnen werken op de snijvlakken van professionele ontwikkeling, ontwikkeling van de samenwerking, 21-eeuwse vaardigheden en ondersteunen in het bouwen van een ontwikkelingskundige cultuur. Deze drie elementen worden altijd met elkaar verbonden omdat ze in de praktijk ook bij elkaar horen of een logisch gevolg zijn van elkaar. Op deze 3 fundamenten is de opleiding en training gericht. In de divers samengestelde groepen, of de incompany-trainingen, wordt gewerkt aan het ontwikkelen van professionele identiteit, taal, gedrag en vaardigheden passende bij de 3 basispijlers.
Begeleiders wordt geleerd om gebruik te maken van visuele, theoretische en methodische modellen die de ontwikkeling uitnodigen en versterken. Omdat we uitgaan van het praktijkleren, wordt het geleerde direct omgezet in de praktijk en is dit de basis om verder te ontwikkelen en groeien.
Intervisoren, supervisoren of organisatiebegeleiders volgen daarin een “meestertraject” om het ontwikkelingskundig perspectief toe te voegen aan het eigen gedragsrepertoire.
- Ik wil mensen op een gestructureerde manier leren reflecteren.
- Ik wil weten hoe ik in mijn organisatie leren en ontwikkelen op de kaart kan zetten.
- Ik wil serieus genomen worden door het management.
- Mensen vinden reflecteren vaag en ik wil het van meet af aan concreet maken.
- Ik wil dat er echt wat gebeurt naar aanleiding van onze gesprekken, dat er echt geleerd wordt.
- Ik wil dat studenten ontdekken dat leren en reflecteren leuk is en dat je dan experimenten doet.
- Ik wil deelnemers verleiden tot experimenteren.
- Ik wil dat potentiële opdrachtgevers nieuwsgierig worden naar wat ik voor hun organisatie kan betekenen.
- Ik wil een steekhoudend verhaal kunnen vertellen over wat leren en ontwikkelen bijdraagt binnen de organisatie.
Testimonials:
- Ik ben in de organisatie verantwoordelijk voor Leren en Ontwikkelen en ben daardoor gegrepen door ontwikkelingskunde. Een jaar lang opleiding met een stevige basis aan theorie en methoden, en tegelijkertijd de theorie in de praktijk omzetten, spreekt mij enorm aan. Dit samen met collega’s uit het werkveld doen en zo van elkaar leren vind ik belangrijk. Horen wat er in verschillende organisaties speelt kan ook mij weer op nieuwe gedachten brengen. Samen ontwikkelen, zeker omdat we allemaal met een dosis werkervaring starten, is voor mij heel interessant. Leren als volwassene vraagt echt iets heel anders dan als je een opleiding doet. En ik heb begrepen dat dit nu juist het verschil met ontwikkelen is!
- Door de 4-daagse VIVO opleiding is mij duidelijk geworden op welke wijze we ontwikkeling en leren kunnen bewerkstelligen in de organisatie. Gelijk in de praktijk toepassen voelde voor mij soms wat ongemakkelijk, nochtans ontvouwden zich daar de eyeopeners die we vervolgens gelijk in de VIVO-dagen konden bespreken. Door deze vorming heb ik helder wat er nodig is om ontwikkeling te bewerkstelligen in de organisatie. Ik heb de eerste stappen gezet want volgens Adrianne is reflectie zonder actie een lege reflectie, en dit heeft de noden van de medewerkers gevoed. De vorming heeft mij woorden en manieren gegeven om ontwikkeling op de juiste wijze te faciliteren en men weet nu dat ik niet meer aanspreekbaar ben voor snelle oplossingen (hamburgers). Ik ga dit in de organisatie verder uitwerken en daar komen mooie vervolgen op!
- Als supervisor ben ik gewend om ontwikkeling zorgvuldig te begeleiden. Tóch wou ik graag met het bordspel kunnen werken omdat ik gezien heb wat er gebeurt als je een model visueel in het midden legt en gebruikmaakt van de diversiteit van vragen in de kaartjes. Ik zie dat supervisanten in groepssupervisie na deze basis veel beter in staat zijn regie te nemen op hun eigen proces en daarnaast heel goed af te stemmen op het proces van de ander. Het mijn en dijn wordt makkelijker onderscheiden door gebruik te maken van de metacommunicatie. Hierdoor ligt al heel snel de focus op twee- en dierslagleren. Ik zet het bordspel dan ook zeer regelmatig in. Daarnaast maak ik veel gebruik van de kaartsets Leren Concretiseren en Leren Expliciteren.
Het aanbod binnen de Ontwikkelingskunde varieert van mensen die geen expliciete opleiding hebben genoten als begeleidingskundige (Leergang van PAO), de professionals die deels begeleidingsvaardigheden hebben meegekregen in hun opleiding (Reflectie en Ontwikkeling Begeleiden) tot de Masterclass Ontwikkelingskunde voor ervaren supervisoren en coaches. Via de links hieronder vind je betreffende (bij)scholingsmogelijkheden: