ORGANISATIES

Ontwikkelingskundig denken in organisaties zorgt voor de omslag in het denken en daardoor doen. Vraagstukken worden ontwikkelingsgericht benaderd. Hierdoor ontstaat een groeigerichte denkwijze die uitnodigt om te bouwen aan een cultuur waarin ontwikkeling een vanzelfsprekende beweging wordt. Met als resultaat:  bevlogen medewerkers die talent benutten, oppakken wat er moet gebeuren en weten hoe ze op een fijne manier met elkaar samenwerken vanuit de vaardigheden die er nodig zijn in de 21e eeuw.

Je bent binnen de organisatie al een eind op weg om te bouwen aan een ontwikkelingscultuur. Voortbouwend op de kennis en kunde die reeds in huis is, ontstaat er een honger naar meer omdat:

  1. Je vastloopt omdat zelfsturing vorm geven lastiger blijkt dan gedacht.
  2. Jij wilt praktische tips hoe een leven lang leren te implementeren.
  3. Je bent op zoek naar taal en vaardigheden nodig om ontwikkeling vorm te geven.
  4. Je zoekt manieren hoe de samenwerking onderling te verstevigen.
  5. Jij wil nieuwe medewerkers voldoende ontplooiingskansen bieden waardoor ze blijven.
  6. Je constateert dat de systeem- en de leefwereld botsen en hebt de wens om de mens weer centraal te stellen.
  7. Er is een hoog ziekteverzuim, veel klagen en mensen ervaren geen eigenaarschap. Dat kan anders, maar hoe?
  8. De teams lopen niet, er is gedoe en onrust en je wilt dit structureel aanpakken.
  9. Je bent klaar met praten over inclusie en diversiteit en wilt het gaan doen.
  10. Je wilt dat medewerkers de juiste vragen kunnen stellen om zo te bouwen aan een cultuur van op een andere wijze bevragen.
  11. Je bent verantwoordelijk voor Leren en Ontwikkelen en weet dat er een andere visie verwacht wordt om integraal ontwikkelen te stimuleren.
  12. Jij moet voldoen aan de SKJ-register-eisen omtrent reflectie en ziet kans om dit te verbreden en te verdiepen.
  13. Je moet competentiegericht werken en zicht krijgen op eerder verworven competenties.
  14. Je wilt bouwen aan mensen die het beroep uitvoeren en ‘hoe doen we dat goed’?
  15. Jij wil toe naar de vergroting van de professionele identiteit van de medewerkers.
  16. Je bent op zoek naar een pakkende kick-off van jullie inzet om leren en ontwikkelen een centrale plek in te laten innemen.

Testimonials:

  • Managers ICT:

Na een uitgebreide analyse, hebben we ervoor gekozen om onze LEAN-Scrummasters bij te scholen. Met elkaar zijn we een traject aangegaan waarbij het leren vragen stellen, de ontwikkeling en luisteren naar elkaar, centraal stonden. Ik heb er niet alleen als Scrummaster heel veel aan gehad, ik heb ook op andere fronten veel geleerd over mezelf en hoe ik op een meer coachende manier mensen kan begeleiden. Ik heb voorgesteld dat dit naast de SIGMA-cursus aangeboden zou moeten worden in onze organisatie. Wat een leuke bijkomstigheid is, was toch wel dat we met elkaar een nieuwe vorm en manieren hebben geleerd om naast pragmatisch de taken gedaan te krijgen, ook aan relatie en contact te werken. Het gezamenlijk hiermee aan de slag gaan heeft ons als team steviger gemaakt.

  • Organisatie in de Jeugdzorg:

Wij hebben gekozen om de beweging van onderop te laten plaatsvinden. De medewerkers moesten voor de professionaliseringsslag punten halen met betrekking tot reflectie. We wilden meer halen uit die kostbare tijd. Intervisie leek een logische oplossing. Nu na een jaar ontwikkelingsgroepen zien we hoe medewerkers gewoonte krijgen in het elkaar bevragen en onderzoeken. Dit zorgt voor betere besluiten op de werkvloer en zorgvuldig gewogen beslissingen die goed te verantwoorden zijn. Mensen zijn gestopt met oplossingen aandragen en weten nu hoe ze ontwikkelingsgerichte vragen kunnen stellen aan elkaar. Zelfs de cliënten pikken daar een graantje van mee.

  • Directeur Welzijn:

Ik ben fan van de verruimende blik die ontwikkelingskunde biedt. Adrianne is een visionair die niet alleen weet waar ze het over heeft, maar die mensen ook kan inspireren en enthousiasmeren. Vanuit die visie wist ze mij iedere keer even op een andere manier te laten kijken. Als ze dan uitlegt waarom ze doet wat ze doet, klinkt het eigenlijk zo logisch dat ik er van baal dat ik het zelf niet heb bedacht. We vragen haar jaarlijks mee te kijken en te luisteren naar de plannen. Wij evolueren, maar dat doen de inzichten van ontwikkelingskunde ook. Daarom maken we graag gebruik van de materialen die geleverd worden.
Door het Handboek Ontwikkelingskunde zijn we in aanraking gekomen met het gedachtengoed en enthousiast de methode gaan toepassen. We onderzoeken op welke wijze het bij ons zou kunnen passen en aansluiten. Het maken van kleine veranderingen (in het boek worden ze liever ontwikkelingen genoemd) maakt dat je heel organisch kunt groeien naar meer en beter. Hierdoor is het overzichtelijk en handzaam.

Meer weten over hoe ontwikkelingskundig denken in jouw organisatie van toegevoegde waarde kan zijn?

Kijk HIER naar het scholingsaanbod, óf neem contact op met Adrianne. Zij zoekt voor jou het juiste aanbod en de meest geschikte begeleider: +31 06-57 99 88 02.